Fotoreis naar Schotland (november 2015)

Van 5 tot en met 9 november ben ik in Schotland geweest, waar ik een Schotse vriend, Andy, opzocht in Perth. Elf jaar geleden heb ik hem ook al opgezocht en toevalligerwijs vertrok ik toen op exact dezelfde datum en dag. Via Facebook had ik gezien dat hij ook graag foto’s maakt en daarvoor mooie locaties uitzoekt. Daar wilde ik er dus ook wel eens een paar van bezoeken en vastleggen met mijn camera. Ik verbleef in het Mercure Hotel, dat is gevestigd op een mooie  locatie in een oude watermolen. Het vinden van een hotel was overigens wel wat lastig, aangezien Google me vaak hotels in Australië voorschotelde, ook al zocht ik toch echt op Perth in Schotland.

Samen met een andere fotografe heeft hij een Facebookpagina en onderneming met de naam ‘Fox in the snow Photography‘. Er staan mooie foto’s op die pagina, dus als je van mooie landschapsfoto’s houdt, is het een klik op de link waard ;-).

5 november
Mijn KLM-vlucht landde aan het eind van de middag op het vliegveld van Edinburgh. Andy pikte me daar op, al was het even zoeken tot we elkaar gevonden hadden. Bijna maakte ik dezelfde fout als 11 jaar geleden door aan de rechterkant in te willen stappen. Toen hield Andy me zijn autosleutels voor en vroeg of ik wilde rijden… nu bedacht ik me net op tijd dat ze in Schotland aan de verkeerde kant van de weg reden. Andy dacht daar overigens anders over:

A: “You’re silly, I am driving on the right side of the road.”
M: “No you’re not, you’re driving on the left side, so that clearly isn’t the right side.”

Er was natuurlijk geen speld tussen mijn argumentatie te krijgen. Lang leve de Engelse taal!

Op 5 november zijn er in Perth elk jaar een vuurwerkshow en vreugdevuren ter herdenking van het zogenaamde buskruitverraad, waarbij Guy Fawkes probeerde om de Engelse koning op te blazen. Van de vreugdevuren en het vuurwerk heb ik uiteraard foto’s gemaakt.

6 november
Deze dag reden we langs een aantal dorpjes aan de Schotse kust. We begonnen in St. Monans, waar een zeewering door het water slingert. Hier maakte ik kennis met grijsfilters, ook bekend als ND-filters, om bijvoorbeeld water mooi glad te krijgen op een foto. Het effect dat je ermee kunt bereiken is erg mooi, dus die filters staan nu ook op mijn verlanglijstje ;-). Na de zeewering liepen we naar de windmolen met daarvoor een oud zwembad. Dit was weinig meer dan een gemetselde bak in zee, waardoor de vloed het water ververste. Het bad was echter niet meer in gebruik. Er schijnen in Schotland echter nog wel vergelijkbare zwembaden te zijn die nog wel worden gebruikt.

De tweede stop was in Crail, een klein vissersplaatsje met een niet publiek toegankelijk kasteel en een idyllisch haventje. Na Crail reden we door naar St. Andrews, een grotere stad met een gerenommeerde universiteit. Daar kon ik zowel de ruïnes van een oude kathedraal als van een kasteel op de foto zetten. Onderweg terug naar Perth stopten we ook nog even in Dundee om een spoorbrug op de foto te zetten. Ik wilde uiteraard niet vertrekken voordat ik er ook een trein op had staan! Na het avondeten gingen we ook nog op pad, naar Coupar Angus, een stadje waar die avond een vreugdevuur en vuurwerk te zien waren.

Noorderlicht
Toen we Coupar Angus verlieten, zagen Andy en zijn compagnon dat er meldingen waren van noorderlicht, de aurora borealis. We besloten om een poging te wagen om het op de foto te krijgen. Dat was makkelijker dan het met het blote oog proberen te zien, al lukte dat uiteindelijk ook nog wel! We hebben op twee locaties foto’s gemaakt, waarbij het een uitdaging was om de lens droog te houden, aangezien er snel condens op kwam. En ik eindigde de nacht met twee lege camera-accu’s. Gelukkig had ik toen al aardig wat foto’s kunnen maken van de aurora.

7 november
Na de nachtelijke avonturen op zoek naar het noorderlicht, reed Andy me vandaag langs een aantal mooie locaties. We begonnen bij The Hermitage, een bosrijk gebied met een boogbrug, een brede waterval en een mooi bankje in het herfstbos. Daarna reden we door naar een brug over het water, met aan weerszijden schitterende herfstkleuren, in de buurt van Pitlochry. We vervolgden vanaf daar onze weg naar Bacco, in de heuvels, waar oude, vervallen huisjes staan die ooit gebruikt werden door rondtrekkende schaapsherders.  Sommige van deze gebouwen worden nog steeds gebruikt af en toe, maar eentje was een mooie ruïne geworden. Hierna reden we door naar Dunkeld, waar ze, naast een slager waar geen familie veilig is, een oude kathedraal hebben die half verwoest is tijdens een beeldenstorm. De andere helft is nog steeds in gebruik als kerk.

8 november
Vandaag gingen we al vroeg op pad, aangezien we een behoorlijk eind zouden gaan rijden. De eerste fotostop was bij Kinnoull Hill, net buiten Perth, waar we de zonsopkomst op de foto zetten. Daarna reden we door naar Dunnottar Castle, een kasteelruïne op een schiereiland. Daarna reden we door naar Aberdeen, waar de golfbrekers het onderwerp voor de foto’s waren. Vanaf daar gingen we door naar Rattray, waar een oude vuurtoren in de branding staat. Rattray ligt vrij afgelegen en de meeste gebouwen die je daar ziet zijn ruïnes van huizen en boerderijen. Ook de weg had al langere tijd geen onderhoud gehad, zo bleek toen het asfalt ineens ophield. Na lekker uitgewaaid te zijn op het strand, gingen we terug richting Perth, waarbij nog een keer werd gestopt langs de kustlijn van Aberdeen.

9 november
Mijn laatste dag in Schotland, deze vakantie. Ik vloog pas in de middag terug naar Schiphol, dus er was nog tijd voor wat foto’s. Ik begon met een ochtendwandeling door Perth. Halverwege de ochtend vertrokken we naar Edinburgh. Ik zou weer vanaf het vliegveld van deze stad vertrekken, maar eerst hebben we nog door de stad gelopen, wat foto’s gemaakt en heb ik wat souvenirs gekocht.

Eind van de middag vertrok mijn vliegtuig en liet ik Schotland weer achter me. Maar ik ga zeker nog eens terug, het is een mooi land en volgens mij heb ik nog genoeg mooie gebieden te verkennen daar!